Large Spinner
نان زنبور منبع سلامتی، نشاط و طول عمر

نان زنبور منبع سلامتی، نشاط و طول عمر

25 ژانویه 2020

نان زنبور منبع سلامتي، نشاط و طول عمر

تغذيه نقش مهمي در رشد و نمو بدن از سنين  كودكي تا پيري دارد. بنابراين بايد از اوايل دوران كودكي رژيم غذايي سالم را ايجاد و استفاده نمود تا در آينده از درد و رنج ناشي از بيماريها در مراحل بعدي زندگي جلوگيري شود. در شرايط كنوني كه ما زندگي مي كنيم برخي شيوه هاي ناسالم، سبك زندگي را تحت تاثير قرار مي دهند مانند آلودگي هاي زيست محيطي و غذايي و قرار گرفتن در معرض سموم مختلف و  عادت هاي نامناسب در سبك زندگي كه خود ما مسئول آنها هستيم و به سختي مي توان از آنها جلوگيري نمود.

اگر مي خواهيم سلامت خود را حفظ كنيم، بايد به عنوان يك اقدام پيشگيرانه ، در زندگي خود تغييرات خاصي ايجاد كنيم. ما نمي توانيم بخشي از عوامل مضر بر سبك زندگي  را كنترل نماييم اما مي توانيم با قبول بهترين هديه هاي طبيعت سلامت و سبك زندگي خود را تحت تاثير قرار دهيم.

همچنين مي دانيم كه گرده زنبورعسل باعث افزايش طول عمر، بهبود باروري، تحريك تخمدان ها و افزايش ميل جنسي مي شود. گرده زنبورعسل يك ماده غذايي و دارويي قدرتمند است. از نظر دارويي ضد قارچ ، ضد ويروس، آنتي بيوتيك، آنتي آلرژيك،  ضد ميكروبي، ضد التهاب، محافظت كننده كبد، ضد سرطان، تحريك كننده سيستم ايمني، بي حس كننده موضعي است و روند بهبود زخم هاي سوختگي را تعديل مي كند.

تركيبات شيميايي گرده گل بوسيله منبع گياهي، منطقه جغرافيايي، آب و هوا و خاك متغير است. حدود 250 ماده در گرده شناسايي شده است شامل 1/24% پروتئين، 4/10 % اسيدهاي آمينه، 5/18% كربوهيدارت، اسيدها ( لينولئيك، فسفوليپيدها، فيتواسترول ها، مخصوصاً p- سيتوسترول) ليپيدها، اسيدهاي چرب، ويتامين ها (پيش ساز ويتامين A، و ويتامين هاي Eو Dو ويتامين هاي محلول در آب مانند ب1، ب2، ب6 و ويتامين سي و اسيدها پانتوتنيك اسيد، نيكوتينيك اسيد و فوليك، بيوتين، روتين و اينوزيتول) مواد مغذي ماكرو،عناصر زيستي و مواد مغذي ميكرو، پلي فنول ها، فلاونوئيدها ( كامفرول، كوئرستين و ايزور هامنتين) تركيبات فنوليك ( تري ترپندها، اولنالوئيك اسيد ، 3- يورسولويك اسيد، الكل بوتلين) آنزيم ها و كوآنزيم ها.

 

فوايد غذايي مصرف گرده زنبورعسل

مطالعات كلينيكي نشان داده كه گرده زنبورعسل باعث كاهش سطح چربي و كلسترول، كاهش تجمعات پلاكتي خون، كاهش سطوح كلسترول در سرم خون، افزايش ميزان و وضوح بينايي مي شود.علاوه بر اين مقادير كم گرده وقتي به افراد مسن داده شده باعث بهبود جريان خون به مغز شده است.

فعاليت هيپوگليسمي (قند خون پايين ) گرده باعث كاهش تجمعات پلاكتي شده و فعاليت ضد لخته شدن خون را افزايش داده و از بيماريهاي قلبي و سكته مغزي جلوگيري مي كند.

همچنين مي توان به فعاليت سم زدايي گرده و نان زنبور در بيماريهاي شغلي، آلودگي با فلزات سنگين، گرد و غبار صنعتي و داروها ( مانند ضد روماتيسمي، ضد التهابي و آنتي بيوتيكي) اشاره نمود.

به دليل داشتن خواص ضد التهابي گرده را در شرايط التهابي حاد و مزمن و بيماريهاي كبدي مي توان توصيه نمود.

سلامتي بهتر با مصرف گرده زنبور

گرده زنبور به عنوان يك مكمل غذايي، كمك مي كند تا مقدار ويتامين سي و منيزيم در تيموس، عضلات قلب، عضلات اسكلتي و همچنين افزايش مقدار هموگلوبين و تعداد گلبول هاي قرمز خون بالا رود. نشان داده شده كه گرده زنبور فرآيندهاي متابوليكي را تنظيم مي كند كه به نوبه خود به تاخير در رشد، سوء تغذيه و بازگشت بعد از جراحي كمك مي كند.

بنابراين گرده با خواص ذكر شده باعث افزايش مقاومت به آسيب هاي فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي مي شود. اگر تحت فشار جسمي بيش از حد قرار بگيريد، آمادگي جسماني را فزايش مي دهد، همچنين باعث بهبود عملكرد مغز، مانند حافظه، يادگيري، درك مطلب، فكر كردن، و توانايي تمركز، و در عين حال سيستم ايمني بدن را در برابر عفونت تقويت مي كند.

گرده زماني كه با داروهاي ضد افسردگي مصرف مي گردد، توانايي دارد كه باعث كاهش دوز داروها گردد و  دوره درماني را كوتاهتر نمايد.به اين سبب اعتياد به اين داروها و عوارض جانبي آنها كاهش مي يابد.

گرده ها به دلیل خواص تغذیه ای و مقوی بودن و همچنین بهبود خون رسانی به بافت عصبی ، ظرفیت ذهنی را تقویت کرده و سیستم عصبی ضعیف شده از استرس یا کار بیش از حد را تقویت می کنند.بنابراین  گرده در درمان خستگی هاي مفرط جسمی و ذهنی ، ضعف  و بی اشتهایی موثر است.به خصوص در افسردگی ناشی از کاهش انرژی زندگی بویژه در افراد مسن اثرات خوبی به دست آمده است. استفاده طولانی مدت از گرده ، حتی در مقادير كم ، باعث بهبود تدریجی خلق و خو می شود ، میل به زندگی را بازیابی می کند و بدن را از نظر جسمی تقویت می کند.

گرده تازه جمع شده زنبورعسل

گرده تازه زنبورعسل حاوي 20 تا 30 گرم آب در هر 100 گرم است. اين رطوبت بالا يك محيط ايده آل را براي رشد ميكرو ارگانيسم ها مانند باكتريها و مخمرها فراهم مي كند. برای جلوگیری از فساد و حفظ حداکثر کیفیت ، گرده ها باید روزانه جمع آوری و بلافاصله در فریزر قرار داده شود. بعد از دو روز منجمد بودن  حشرات و آفات موجود در گرده از بين مي روند. بعد از خارج كردن از فريزر و يخ زدايي بايد گرده بلافاصله فرآوري گردد. گرده تازه از رطوبت و پروتئین بالایی برخوردار است ، به خصوص هنگامی که در کندو – که در دمای داخلی 37 درجه سانتیگراد باقی می ماند – به یک محیط ایده آل برای رشد كپك ها تبدیل می شود. مايعات گوارشي زنبورعسل حاوي باكتريهاي اسيد لاكتيك است كه با گرده مخلوط شده و گرده ها در سلول فشرده و بوسيله يك لايه عسل از تماس با هوا محافظت مي شوند. باکتریها قند موجود در گرده را مصرف و اسید لاکتیک را تولید می کنند و pH را از 3/6 به حدود 3/4 می رساند و در زیر آستانه اي مي رسد كه معمولاً  برای رشد میکروبهاي بیماری زا ( 6/4) شناخته شده است.

دوز مصرف: مقدار مصرف گرده زنبورعسل براي بزرگسالان روزانه 2 قاشق چاي خوري ( تقريبا 10 گرم) ولي كودكان نصف اين مقدار بايد مصرف كنند.

هشدار: توصیه می شود افرادی که مستعد حساسیت و آسم هستند از مصرف گرده زنبور عسل خودداری کنند.

ذخيره و نگهداري: گرده زنبور بايد در محيط خنك وتاريك نگهداري گردد. گرده خشك شده را مي توان تا 12 ماه در دماي اتاق نگهداري نمود (به شرط آن كه رطوبت آن به زير 6درصد رسيده باشد) و اگر وكيوم شده باشد تا 24 ماه نيز اين زمان افزايش مي يابد.گرده را مي توان مدت 12 ماه در فريزر نگهداري نمود.

اما غالباً زنبورها گرده را به صورت تازه مصرف نمي كنند.در عوض آنها را با مايعات گوارشي و شهد يا عسل مخلوط نموده و در سلولهاي شان فشرده و روي آنها را با عسل مي پوشاند. زنبورداران اين نوع گرده را به نام پرگا يا نان زنبور مي نامند كه علاوه بر حفظ گرده از آسيب ها ، قابليت هضم آن را نيز بهبود مي بخشد. برخي از پروتئين ها به اسيدهاي آمينه شكسته شده، نشاسته به قندهاي ساده تبديل شده، ويتامين ها بيشتر در دسترس قرار مي گيرندو اين بدين معناست كه نان زنبور خواص بهتري نسبت گرده تازه براي سلامت دارد.

آنچه ما امروز در مورد نان زنبور مي دانيم

نان زنبورعسل يك افزودني ضروري به رژيم غذايي روزانه انسان است زيرا حاوي مقدار فراوان از پروتئين هاي با كيفيت ، اسيدهاي آمينه ضروري، كربوهيدراتها، اسيدهاي چرب، ويتامين هاي ب، ويتامين هاي K,D,E,C مخصوصا در ويتامين P ( روتين)، پيش ساز ويتامين A (كاروتن) مواد معدني متفاوت ( مخصوصا پتاسيم و آهن)، اسانس هاي گياهي ، آنزيم ها، رنگدانه ها، و ساير مواد بيولوژيكي فعال است.

به عنوان يك دست آورد عالي از تعادل بين گياهان و جانوران، نان زنبور تنها ماده غذايي شناخته شده است كه حاوي تمام مواد مغذي ضروري است كه بدن انسان براي سلامتي كامل به آنها نياز دارد. هيچ محصولي، چه به صورت طبيعي يا سنتتيك شده، فعاليت بيولوژيكي آنچناني ندارد. لازم بذكر است كه تاكنون كسي نتوانسته همانند نان زنبور را با اين همه ميكروارگانيسم تهيه نمايد. در حقيقت مي توان با مخمر نانوايي، آرد سويا، پودر شير خشك، تخم مرغ تازه و…مخلوطي تهيه نمود كه شامل همه ي مواد اوليه نان زنبور واقعي باشد اما اين مخلوط نمي تواند شامل مواد ضروري باشد كه در نان زنبور وجود دارد، مانند ميكرو ارگانيسم هاي بيشمار. حتی اگر کسی بتواند تمام آن میکروارگانیسم ها را در نان زنبور عسل مصنوعی تأمین کند ، با مشکل نامحلول بودن روبرو می شوند – در چه ترتیبی می توان آن میکروارگانیسم ها را اضافه کرد. این یک رمز و راز برای مدت طولانی باقی خواهد ماند ، رمز و رازي  که تنها زنبورها می توانند حل کنند – ترتیب “بسته بندی” و فرآوری نان زنبور عسل و همچنین روش اضافه کردن آن میکروارگانیسم ها. به سختي كسي بتواند دستورالعمل نان زنبور را از زنبورها تهيه نمايد به همين دليل نان زنبورعسل به مدت طولاني به عنوان يك محصول برجسته، بي نظير و جالب توجه باقي خواهد ماند. بدست آوردن اين محصول از زنبورعسل سخت است زيرا در مقادير محدود توليد مي نمايد. به دليل تركيبات نان زنبورعسل جعل از آن و ساختن به صورت مصنوعي امكان پذير نيست.بنايراين اين يك محصول بي همتا و بي نظير است. زنبورها گرده فرآوري شده را در سلول هاي شان ذخيره مي كنند ( دو سوم سلول را پر مي كنند) ولي سلول هاي عسل را كامل پر مي كنند. زنبورها حين فرآوري گرده بيش از 200 ميكروارگانيسم را استفاده مي كنند كه فرآيند تخمير گرده را بسيار پيچيده مي كند. نان زنبور (پرگا) بر خلاف گرده جمع آوري شده يك غذاي آماده براي زنبورها و غذاي عالي براي انسان است. اين غذا شامل بيش از صد گونه قارچ، بيش از هشتاد نوع مخمر، بيش از چهل گونه باكتري، بعلاوه پروتئين ها، ويتامين ها و مواد معدني و ساير مواد كه در گرده تازه گل ها يافت مي شود.

استفاده از فرآورده های زنبور عسل در تغذیه كودكان و ورزشكاران بسیار مهم است زیرا باعث بهبود وضعیت جسمي و روانی انسان می شود ، به خصوص وقتی كه فعاليت جسمی در حال افزايش است. جدا از اين، خصويات پلي ويتاميني نان زنبور باعث شده تا خواص دارويي نيز داشته باشد. به طور علمی ثابت شده است که مصرف گرده تخمیر شده (نان زنبور عسل) و عسل منجر به افزایش سریع هموگلوبین خون (بدون هیچ گونه اثر مضر) و تقویت دیواره های رگ های خونی و تنظیم نفوذپذیری آنها می شود. همچنین فشار خون و تصلب شرایین را تنظیم می کند و تعادل بین کلسترول خوب و بد را برقرار می کند. هیچ محصول طبیعی دیگری به جز نان زنبور عسل حاوی غلظت های بسیار بالای  (13 میلی گرم در 100 گرم نان زنبور عسل)  ویتامین P(روتین) نیست که از اهمیت ویژه ای برای بهبود وضعیت رگ های خونی برخوردار است. علاوه بر این ، نان زنبور عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در کاهش خستگی نقش دارد. در درمان کولیت ، یبوست مزمن ، هپاتیت و سایر اختلالات عملکرد کبد ، التهاب مزمن پروستات و همچنین نازایی و ناتوانی جنسی مردان مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، در طب سنتی چینی از نان زنبور عسل برای فعال کردن رباط های ضعیف شده چشم ، جلوگیری از خونریزی در شبکیه چشم و همچنین برای درمان پوست آسیب دیده ناشی از استفاده از رادیوتراپی استفاده می شود. مشخص شده است که نان زنبور عسل اثر ضد عفونی کننده زیادی بر طیف گسترده ای از میکروارگانیسم های بیماری زا دارد. استفاده از آن در اختلالات حافظه (خصوصاً در افراد مسن) ، التهاب قشر مغز و اختلالات عصبی و روانی نیز توصیه می شود. از نان زنبورعسل در اختلالات قلبی ، التهابات معده ، اختلالات غدد درون ریز ، زخم اثنی عشر ، کاهش میل جنسی ، حساسیت های مختلف یا بعد از ابتلاء به سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود. نان زنبور عسل به بازسازی فلور روده آسیب دیده به دليل استفاده از داروها کمک می کند و این امر باعث می شود رژیم های غذایی لاغری ایمني داشته باشید ، بدون اینکه خطر ابتلا به کمبودهای مواد ضروري در بدن وجود داشته باشد. اين ماده غذايي باعث بهبود تغذيه درون رحمي مي شود بدون اثرات مضر بر روي جنين، كمك مي كند به افزايش وزن و افزايش سطوح هموگلوبين، پروتئين كل ، آهن سرم و آلبومين. برخي از آزمايشات نشان دادند حيواناتي كه نان زنبورعسل به رژيم غذايي آنها اضافه شده است 15 تا 20 درصد كمتر از حد معمول خوراك مصرف كرده اند اما همچنان به روند رشد خود ادامه داده و كيفت گوشت آنها نيز بهبود يافته است. این نشان می دهد که ممکن است انسان با استفاده از نان زنبور عسل بدون ترس از عوارض جانبی ، رژیم غذایی لاغری را طی کند و در عین حال ، وضعیت سلامتی آنها بهبود یابد. نان زنبور عسل در پروتئین های با کیفیت بالا ، همه اسیدهای آمینه ضروری ، کربوهیدرات ها ، اسیدهای چرب ، ویتامین ها (B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B7 ، B8 ، B10 ، B11 ، B12 ، E ، D ، K ، C ، F ویتامین K غني است. ویتامین  K فاکتور انعقاد خون است و از خونریزی داخلی نيز جلوگیری می کند. علاوه بر این ، بسیاری از آنزیم ها را فعال می کند ، سطح کلسترول را کاهش داده و خستگی را از بین می برد.

ویتامین P (روتین) یک عنصر فعال است که فقط در نان زنبور عسل با چنین غلظت بالایی یافت می شود – 13 میلی گرم در 100 گرم نان زنبور عسل – و در هیچ محصول طبیعی دیگری وجود ندارد. دیواره رگهای خونی را تقویت می کند ، نفوذپذیری آنها را تنظیم می کند و دیواره های مویرگ ها را محکم تر می کند. امروزه این ماده فعال به عنوان ویتامین جوانی نیز شناخته می شود.

مواد معدني

مي دانيم كه كلسيم و فسفر با يكديگر بر تشكيل و محافظت از دندان و استخوان موثر هستند، اما همچنين براي دفاع بدن در برابر آلرژي و استرس ها بسيار مهم هستند. كلسيم و منيزيم متابوليسم كربوهيدرات ها را تنظيم مي كنند. آهن و كبالت در تشكيل سلول ها قرمز خون كمك مي كنند. يد و منگنز براي عملكرد نرمال غده تيروئيد، رشد عمومي و واكنش ماهيچه ها. روي براي سنتز پروتئين ها و DNA ضروري است، که جزء اصلی ساختاری هسته هر سلول است. علاوه بر این ، برای تقسیم سلولی و تبادل گازها در ریه ها بسیار مهم است .سلنيوم از پیری سلول ها جلوگیری می کند ، باعث تقویت نشاط و مقاومت بدن می شود ، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است ، سلول های خاص سرطان زا را خنثی می کند و بدن را از آنها محافظت می کند. تاکنون پنجاه آنزیم در نان زنبور عسل یافت شده است: کاتالاز ، آمیلاز ، دیاستاز ، اینورتاز ، فسفاتاز ، ریبونوکلئاز ، پراکسیداز. آنچه نان زنبور عسل را از گرده متمایز می کند ، وجود اسیدهای آمینه آزاد است. اسیدهای آمینه آزاد جزء اصلی آلبومین های بدن هستند و برای تقسیم و تشکیل سلول ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل است که استفاده از نان زنبور عسل برای کلیه مراحل رشد به عنوان مواد غذایی مكمل ، هم برای رشد تغذیه کودکان و هم برای بزرگسالان در دوران نقاهت پس از بیماری طولانی و بسيار سخت، مهم است.

مواد مغذي گرده زنبور نان زنبور
پروتئين ها 1/24 3/20-7/21
چربي ها 3/3 67/0- 58/1
كربوهيدرات ها 5/18 4/24- 8/34
اسيد لاكتيك 65/. 06/3- 2/3
مواد معدني 55/2 43/2
pH 3/6 3/4

 

چرا نان زنبور بر گرده زنبور برتري دارد؟

– 37 اسيد چرب در مطالعات در اين ماده شناسايي شده است.

– نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به اشباع رنجي بین 38/1 و 39/2 است که نشان می دهد نان زنبور عسل می تواند منبع خوبی برای اسیدهای چرب اشباع نشده باشد.

– مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا-3 در نان زنبور یافت شده است.

– نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده امگا-3 به امگا-6 به ارزش 42/8 و 35/3 در محصولات اخير رسیده است.

– نان زنبور عسل می تواند منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع نشده باشد.

– در مقایسه با گرده منجمد یا گرده خشک شده و به دلیل فرآیند تخمیر ، نان زنبور عسل را تقریباً مدت زمان بيشتري مي توان نگهداري نمود.

نان زنبور را چگونه استفاده كنيم؟

نان زنبور عسل را به دو روش مي توان استفاده نمود: مورد اول استفاده از نان زنبور عسل به فرم اصلی ( گرانول) است ، با حل کردن چند دانه در دهان. بهتر است از نان زنبور عسل نیم يا يك ساعت قبل از غذا با حل کردن دانه ها در دهان تا حد امکان استفاده کنید.به این ترتیب ، مواد مفید حتی مي توانند از طريق غشاهای مخاطی دهان نیز جذب  شوند. روش دیگر استفاده از نان زنبور مخلوط با عسل است به گونه ای که 60 گرم نان زنبور خرد شده با 1 کیلو عسل مخلوط شود. از نان زنبور و عسل به صورت زير استفاده مي شود:

(الف) برای بزرگسالان ، 1 قاشق چای خوری 2-3 بار در روز،

ب) برای کودکان در سن 2-4 سال: 1/3 قاشق چای خوری 2-3 بار در روز؛

ج) برای کودکان 4 تا 12 ساله: 1/2 قاشق چای خوری 2-3 بار در روز.

می توان آن را یک بار در روز (صبح) یا دو بار در روز (صبح و عصر) ، نیم ساعت قبل از غذا ، با حل کردن آهسته نان زنبور در دهان ، بدون استفاده از آب ، استفاده کرد. پس از مصرف نان زنبور ، باید حداقل 30 دقیقه دیگر از مصرف نوشیدنی ها خودداری کنید. به دلیل کیفیت عالی و ترکیب متنوع آن ، نان زنبور یک مکمل عالي  در رژیم غذایی روزانه است  كه جايگزيني ندارد.

استفاده از نان زنبور برای تغذیه از دوران جوانی تا پیری بسیار مهم است – وضعیت روحی و روانی بدن انسان را بهبود می بخشد ، به ویژه هنگامی که تلاش جسمی افزایش می یابد. جدا از این ، خاصیت پلی ویتامین این محصول نیز دارای خاصیت درمانی است.

انسان آفریده شده و به دنیا آمده است تا درکمال ، سلامت و شادي زندگی كند. کمال طبیعت و زنبورها را در بدن خود قرار دهید.

ایجاد زنبورستان موفق

آیا علاقمند به ایجاد یک زنبورستان موفق با ملکه های گیلانیکا هستید؟

برای ثبت نام و خرید ملکه کلیک کنید